UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem se před několika dny rozplýval nad konzistencí ENSLAVED, na mysl mi přišla další kapela, která na sklonku milénia ztělesňovala odvahu zkoumat nová žánrová teritoria a posouvat svoje vyjadřovací prostředky překvapivým směrem - portugalští MOONSPELL. Skupina, která výrazně napomáhala definovat tvář všeho, co si v metalu osobovalo přízvisko "dark", objevila na kontroverzních deskách "Sin / Pecado" a "Butterfly Effect" vzrušující obzory - ať už v podobě nápaditého písničkářství, nebo ozvláštňující koketérie s elektronikou a syrovým zvukem.
Můj letitý pevný vztah s kapelou víceméně skončil v roce 2001, kdy MOONSPELL pod tíhou očekávání začali zmateně couvat a hledat výraz, který by uspokojil početné fans. Logické dělení, které líbivější polohy vyhradilo pro řadová alba a extrémní návraty k nejhlubším kořenům pro vedlejší projekt DAEMONARCH, náhle zmizelo a zpovzdálí jsem sledoval kapelu, která nepřesvědčivě lavíruje v podivné schizofrenii dvou pohledů na vlastní minulost. Vrcholem všeho byla poslední (dvoj)deska "Alpha Noir / Omega White", která pro jistotu nabídla pro každou z tváří MOONSPELL samostatnou desku. Lehce ubíjející extrémnější Alphu doplnila podbízivá gotická Omega, na níž Fernando Ribeiro oprášil svoje vampíří zaříkávadla a uhrančivé pohledy, pod kterými se fanynkám podlamují kolena. Lepší synonymum pro zbloudilou kapelu neznám...
Problém je, že když člověk setřese potěšení z vůně exotického koření a jemnosti písku, narazí na "Extinct" spíš jen na pokrm pro první signální. Jasně, gothic rockové vypalovačky "The Last Of Us" či "Funeral Bloom" jsou v jádru fajn reminiscence vlivu SISTERS OF MERCY, ale vrací nás někam do 90. let, kdy se takhle pokoušela znít kdejaká kapela s vrstvou šminek pod očima. Ribeiro jako vždy táhne estetický dojem nahoru hlubokým jižanským témbrem, ale člověk se nezbaví černých myšlenek, že MOONSPELL byli už kdysi o kus dál. "Extinct" sice několikrát záblesk invence vykřeše a nikdy nezní nadmíru utahaně nebo příliš vlezle, ale zmíněné nápady se vždy nápadně podobají něčemu, co už tu bylo. To platí třeba v případě jinak solidního žalozpěvu "The Future Is Dark", ale i u titulní skladby, která evokuje pionýrské časy "Sin / Pecado". Vrcholem experimentů je s trochou ironie francouzský Alles Gute šanson "La Baphomette", u kterého člověk mimoděk (a nespravedlivě) trne při vzpomínce na kabaretní piss-shit-guma-igelit-ein-kessel-buntes šílenství jménem THERION.
Přiznám se že, po pár posleších mě víc než samotná deska bavilo srovnávat aranže úvodní "Until We Are No More", kterou kapela zařadila v minimalistické a syrové verzi do bonusů jako "Until We Are No Less". Právě v ní se ukazuje, že MOONSPELL jsou pořád kapela, která si svým zvukem umí pohrát a obětovat kus epičnosti ve prospěch strohých a skoro ravově podmanivých zvukových ploch. Někde mezi verzemi "More" a "Less" se pro mne otevírá prostor, kde by portugalští veteráni mohli v budoucnu ještě platit za klasiky, kteří neusnuli v paláci z jistot a nostalgie.
Dost kliček. "Extinct" pro mě přes všechny námitky vrací MOONSPELL zpátky na radar.
Dlouhý záchvat schizofrenie zažehnaný deskou, která je solidní, ale nikoli strhující.
7 / 10
Extinct (2015)
Alpha Noir / Omega White (2012)
Lusitanian Metal (2008)
Night Eternal (2008)
Under Satanae (2007)
Memorial (2006)
Antidote (2003)
Darkness and Hope (2001)
Buterfly Effect (1999)
Sin/Pecado (1998)
Second Skin (EP) (1997)
Opium (singl) (1996)
Irreligious (1996)
Wolfheart (1995)
Under The Moonspell (mini CD) (1994)
Goat On Fire (vinyl single) (1993)
Anno Satanae (demo) (1992)
Serpent Angel (demo) (1992)
Vydáno: 2015
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 45:38
Produkce: Jens Bogren
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.